RTD-italok piaca

A prémium termékek iránti növekvő kereslet fogja jellemezni a következő öt évet az RTD-italok (Ready to drink)  piacát az IWSR (International Wine and Spirits Research) tanulmánya szerint. Az értéknövekedést évi 8% körülire teszik most, szemben a kb. 5%-os mennyiségi bővüléssel. Összességében ez mintegy 1,6 milliárd dollárt jelenthet 2026-ig. A tanulmány a teljes RTD-fogyasztás 85%-át adó legjelentősebb piacokon (Ausztrália, Brazília, Dél-Afrika, Egyesült Királyság, Japán, Kanada, Kína, Mexikó, Németország és az USA) 24% körüli, a korábbi évekhez képest némileg lassuló bővülést jósol. A fejlődés motorja továbbra is az USA. Szakértők szerint az amerikai fogyasztók hozzászoktak az RTD-italok nyújtotta kényelemhez és változatossághoz, és nagyjából mindent kipróbálnak a kategóriában. A szegmens fogyasztásának 60%-át kitevő hard seltzerek jelentősége újabban csökkenni látszik, és a fogyasztók új irányba, az égetettszesz-alapú koktélok felé mozdulnak. Ez a prémium termékek felé tolódást és a bárokban készített koktélok népszerűségét tükrözi, ugyanakkor érzékelhető benne a pandémia hatása is. A hard seltzerek fogyasztásának visszaesése ugyanakkor a teljes RTD kategória növekedésének lassulásához vezethet.

Tavaly az égetettszesz-alapú RTD-italok képviselték a vizsgált piacokon a kategória értékesítéseinek kb. 45%-át, és ezek azok a termékek, amelyek az innováció motorját adják. A következő években a koktélok és a hosszúitalok (long drink) mutatják majd várhatóan a legnagyobb növekedést, és globális piaci részesedésük 2025-re valószínűleg meghaladja majd a hard seltzerekét. 2026-ra a kiemelt piacokon az előrejelzések alapján 26% körül alakulhat majd ezen termékek értékesítése, a hard seltzerek 20%-os részesedésével szemben.

Az IWSR kutatásai azt mutatják, hogy a fogyasztók a hagyományos alkoholos italok helyett és mellett is fogyasztják az RTD-italokat. Elsősorban a söröket helyettesítik ezekkel a termékekkel, ugyanakkor éppen a sör az, amelyet leggyakrabban fogyasztanak együtt is az RTD-italokkal.

Az RTD-italok legnagyobb előnye a fogyasztói igények változására való gyors reagálási képességben és hajlandóságban rejlik. Emellett nincs egy domináns karakter világszinten, ami meghatározná a termékkategória pozicionálását, minden piacon a helyi ízlésnek megfelelő terméket lehet kínálni belőle. Ez azért különösen fontos, mivel az RTD-italok népszerűsége továbbra is elsősorban az ízüknek köszönhető, a hordozhatóság és az adagnyi kiszerelés mellett. Ez utóbbi, csomagolási szempontok fontossága évek óta növekszik. Az égetettszesz-alapú és magasabb alkoholtartalmú termékek, főként a kész koktélok egyre nagyobb teret nyernek a termékfejlesztésben. Minden alkategóriában nő a telt ízű termékek aránya. A felmérések szerint csökken azon márkák fogyasztása, amelyek az RTD-italok diétás jellegét emelik ki, míg a természetes összetevőkre építő márkák népszerűsége nő.

A prémium RTD-italok fogyasztása valamennyi kategóriánál gyorsabban bővült az elmúlt két évben – részben az alacsonyabb bázis, részben az új termékek magasabb bevezetési ára miatt. Elsősorban az égetettszesz-alapú italok kínálatának bővülése, a magasabb alkoholtartalom és a már jól ismert prémium márkák kiterjesztése miatt. Még a hard seltzerek vezető gyártói is dobtak piacra égetettszesz-alapú változatokat a már bevezetett márkáik nevével, hogy meglovagolják a fogyasztók növekvő érdeklődését.

Az égetettszesz-alapú RTD-italok ára a malátaalapúakénak kb. kétszerese. A mezcal és a whisky felhasználásával készült termékek például szinte kizárólag a prémium és szuperprémium kategóriában kerülnek forgalomba. De nemcsak a minőség indokolja a magasabb árat, hanem az alapanyagok és az előállítás magasabb költségei is. Ezért a prémium kategória felé tolódás csak részben jelenti a magasabb minőségű termékek fogyasztásának terjedését. A fogyasztás legnagyobb része ennek ellenére továbbra is az átlagos és az az alatti árkategóriában realizálódik. Ahogy azonban nő a magasabb árkategóriába tartozó prémium termékek száma és aránya, a fogyasztók egyre inkább elfogadják, hogy többet költsenek ezekre az italokra.

Az Egyesült Államokban a termékinnováció, a növekvő fogyasztói bázis és a termékek jobb elérhetősége mozgatja leginkább az égetettszesz-alapú RTD-italok szegmensét. Míg 2020-ban valamivel kevesebb mint ezer új ilyen termék került a piacra, addig 2022 első kilenc hónapjában már 1600. A fogyasztók bő 50%-a jól ismert szeszesitalgyártók RTD-italait választja, míg a helyi kézműves főzdék termékei is nagyon népszerűek. A fogyasztók érdeklődésére legkevésbé az hat, ha egy márka mögött egy híresség áll. Azt is jól látni, hogy míg a bor- és malátaalapú italokat jellemzően a férfiak isszák, addig az égetettszesz-alapúakat már a nők is legalább olyan szívesen fogyasztják.

Jelenleg a vodka alapú koktélokból adják el a legtöbbet, de a Margarita és a Ranch Water (lime-dzsúsz, tequila és szódavíz) segíti a tequila népszerűségének megtartását. A Long drink a gin-, míg a Piña Colada, a Mai Tai és a Tropical Punch (gyümölcsök, gránátalmaszirup, rum és szódavíz) a rum alapú italok fogyasztását növeli.

Szmilkó Gabriella