A borászok kreativitása most mutatkozik meg
A szakmai szervezet két irányban kezdett el gondolkodni. Egyrészt előre tekint a bormarketing, a borpromóció tekintetében, másrészt a hatósági illetve a krízis intézkedések kerültek a figyelem középpontjába. A HNT kiemelten kezeli a Palackposta2020.hu kampányt, amely nem csak egy weblapot takar, hanem a termelők és a fogyasztók közötti kapcsolatépítés fontos eszköze. Ezen a csatornán minden gazda szabadon regisztrálhatta magát, melyen keresztül a vásárlók bármely pincészetet elérhetnek. Ami nagyon fontos, átgondolt marketing tevékenység áll mögötte, rádióban, írott sajtóban, közösségi médiában mindenki számára hozzáférhető.
Ugyanakkor a szakmai szervezet nagy hangsúlyt helyez a hatósági munka segítésére, szinte napi kapcsolatban állnak az Agrárminisztérium szakembereivel.
– hangsúlyozta Varga Máté, bíznak benne, hogy a kiírt pályázatok adminisztratív egyszerűsítése is megoldódik. A HNT közreműködik a koronavírus kiváltotta helyzet megoldására irányuló tervek kidolgozásában, mint a gazdálkodást segítő hitelprogram, amely a szőlészeti ágazatban életbevágó. A legtöbb szőlészet a borászattal együtt dolgozik, egy gazdálkodói egységként lehet rájuk gondolni. A boreladások csökkenésével a szőlőtermesztés finanszírozása komoly fejtörést okoz a családi gazdaságoknak, a nagyüzemeknek.
Az intézkedések között – végső esetben – a felesleges borkészletek lepárlása vagy a zöldszüret is felmerülhet. „Jelen javaslatunk inkább a lepárlást támogatja” – hangsúlyozta a szakember, mind a krízislepárlás, mind a támogatott krízislepárlás vagy éppen a piaci alapon történő lepárlás is szóba jöhet.
A borásztársadalom most tesz tanúbizonyságot kreativitásáról, milyen ötletek rejlenek még a fejekben. A családi pincészeteknél a webshopok kiemelt aktivitással működnek. A borok ingyenes kiszállítása szinte már természetessé vált, de a pincétől történő értékesítés is sokkal népszerűbb. A fogyasztók elérése minden létező csatornán zajlik, a facebook-tól az autó oldalára pingált feliratig mindent megtalálunk. „Mint pincészet tulajdonos is megerősíthetem, hogy a már meglévő fogyasztói kör közvetlen kiszolgálása jelent átmeneti segítséget a nehéz időkben” – mutatott rá, hogy a törzsvásárlók hűségesek, amit meg is szeretnének hálálni.
A legnagyobb problémával azok a pincészetek szembesültek, melyek a HORECA (Hotels, Restaurants, Cafés – a vendéglátóipar egyik szegmense, amely a szállodákra, az éttermekre és a kávéházakra fókuszál) szektorba szállítottak, árbevételük 60-90 százaléka is kiesett. Az idegenforgalmat, a gasztronómiát érintő korlátozó intézkedések enyhítésére tett törekvések már látszanak, de a vége még nem.
A jelenlegi állapotban úgy tűnik, az áruházláncok beszállítói kerültek előnyösebb helyzetbe, az viszont nem látszik, hogy ennek mekkora lesz a maradandó hatása. Azok a fogyasztók, akik jelenleg nem tudják a megszokott csatornákon keresztül beszerezni kedvenc borukat, ma a hipermarketekben igyekeznek vásárolni. Ennek köszönhetően bizonyos borkategóriákban minimális növekedés is tapasztalható.
A turizmus hosszabb idő alatt tér vissza a régi kerékvágásba, ráadásul az idegenforgalom nem csak a belföldi, hanem a külföldi vendégeket is jelenti. Fontosságát jelzi, hogy ezeken a csatornákon keresztül a hazai borász társadalom jelentős mennyiségű bort tudott értékesíteni.