Rádióinterjúban a bortörvény, a Bianca és a marketing

A készülő bortörvényről, a zöldszüretről és a bormarketingről is beszélt Varga Máté elnökségi tag a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában, valamint Brazsil Dávid a Helyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára az M1 televízióban.

Az új bortörvénnyel kapcsolatban Varga Máté kiemelte, abban biztosak, hogy a XXI. századi követelményekhez kell igazítani, és középpontba kell helyezni a digitalizációt, hogy biztosítani tudják a naprakész adatokat, ezzel megkönnyítsék a mindennapi munkát. A jelenlegi szabályozási környezetben is rendelkezésre állnak naprakész információk, de csak papíralapon, és az adatokhoz való hozzájutás lassú folyamat. Amennyiben elkészül az új bortörvény, az ehhez kapcsolódó végrehajtási rendelet lehetővé teszi a naprakész, néhány percen belül megszerezhető adatokat a szakigazgatás számára. Ebben a felgyorsult világban a gyorsaság, a gyors beavatkozás lehetősége sokat jelent egy ágazat életében.

A pályázatok tekintetében több ellentmondás is felmerült az elmúlt években. Viszont a birtokalapú támogatási rendszerrel ki lehet küszöbölni azokat az anomáliákat, melyek eddig a hosszú távú fejlődés akadályai voltak. Egy-egy birtok, családi gazdaság, szőlészet-borászat szerves egységnek tekinthető. Több évre meghatározzák a céljaikat, a fejlesztéseik irányát, s ehhez kell a támogatást nyújtani.

A tavalyi zöldszüret “favoritja” a Bianca, az elmúlt évek egyik felkapott fajtája volt. Nem véletlen, hogy ebből volt a legnagyobb zöldszüret, hiszen az ország legnagyobb területén, 5 ezer hektáron, főként a Kunsági Borvidéken találjuk a legtöbbet a fajtából.

Az ágazat legégetőbb feladata a minőségi borfogyasztás népszerüsítése, a fogyasztók elérése, amiben a HNT önállóan, jelentős összeggel kíván részt venni. Ehhez az AM-en keresztül lehívható uniós pénzen túl, a tagok hozzájárulására is szükség van. Az elkövetkező évek a borpromócióról, a közösségi bormarketingről fognak szólni, ám ehhez elengedhetetlen a szabályozások, a közigazgatási háttér megteremtése. Ezek a munkák párhuzamosan folynak, amelyek eredményét a közeljövőben a fogyasztók is megtapasztalhatják.
Fontosak a külföldi megjelenések is, egy krakkói és egy varsói bemutatkozáson vannak túl a magyar borászok, ahol sok tapasztalatot szereztek. A hazai piacon pedig átfogó promóciós kampánnyal készül a HNT, ami a minőségi borokra helyezi a hangsúlyt. A fiataloknál már ma is megvan az igény erre a szegmensre, amit tovább szeretnénk erősíteni.

A rendszerváltás óta a harmadik bortörvény készül, az agrártárcával közösen olyan központi adatbázist kívánnak létrehozni, amelyben naprakész adatok lesznek, mondta Brazsil Dávid. A szakembernek a műsorban felvetették, hogy Nagy István agrárminiszter azt mondta: az új törvénnyel céljuk a jelenlegi kiskapuk bezárása is. A főtitkár emlékeztetett arra, hogy a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már tavaly lépéseket tett egy kiskapu bezárására, miszerint hivatalos hatósági mustfok méréséket végeztek, amelynek eljárásrendjét a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal (Nébih) közösen dolgoztak ki. Ezt szeretnék az idén az ország minden borvidékére kiterjeszteni. A cél az, hogy legyenek mustfok határértékek, amelyek segítenek az önbevallások hatékony ellenőrzésében.